مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

یک تشرف:

سؤال اول:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال دوم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال سوم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال چهارم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال پنجم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال ششم:

پاسخ قرآن کریم:

الف-

ب)

ج)

سؤال هفتم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال هشتم:

پاسخ قرآن کریم:

حال به ویژگی های بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:

سؤال نهم:

پاسخ قرآن کریم:

سؤال دهم:

پاسخ قرآن کریم:

ذکر مصیبت:

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

کنار بیت خدایی به یاد ماهم باش به مروه یا به صفایی به یاد ماهم باش

در استلام حجر نیز یادی از ما کن همین که گرم دعایی به یاد ماهم باش

چو دور کعبه طواف آوری به کعبه قسم تو کعبۀ دل مایی به یاد ماهم باش

به ما که رو نگشودی ، به ما نگاهی کن زما اگر که جدایی به یاد ما هم باش

کنار زمزم اگر یاد کام خشک حسین نظر به آب نمایی به یاد ماهم باش

کنار حجر همان لحظه ای که اشک فشان به سید الشهدایی به یاد ماهم باش

دمی که از در باب السلام اشک فشان به سوی بیت می آیی به یاد ماهم باش

کنار قبر رسول خدا کنار بقیع مقیم کرب و بلایی به یاد ماهم باش

مقیم شهر نجف کاظمین سامرا کنار قبر رضایی به یاد ماهم باش

چنان که گرم دعایی به ما دعایی کن همین که یاد خدایی به یاد ماهم باش

شعر از حاج غلامرضا سازگار(میثم)

یک تشرف:

ملا محمدتقی مجلسی اصفهانی مشهور به مجلسی اول، پدر بزرگوار علامه محمدباقر مجلسی و از دانشمندان بزرگ شیعه عصر صفوی است.

ایشان خود می فرماید:

"من در اوائل بلوغ سخت در طلب رضای خداوند بودم به طوری که آرامش نداشتم و همواره مشغول ذکر او بودم تا اینکه وقتی در میان خواب و بیداری دیدم حضرت صاحب الزمان "صلوات اللّه علیه" در جامع قدیم اصفهان نزدیک درب طنبی که اکنون مدرسه است ایستاده اند.

من سلام کردم و خواستم پای او را ببوسم. حضرت مرا گرفته و مانع شدند. پس دستشان را بوسیدم و مسائلی را که بر من مشکل شده بود از وی پرسیدم. از جمله اینکه چون من در نمازهایم دچار این وسوسه شده بودم که این نمازها آن چنان که از من خواسته شده نیست، لذا نمازهایم را قضا می کردم و ازاین رو به نماز شب نمی رسیدم از حضرت حجّت علیه السّلام پرسیدم: نماز شب بخوانم؟ فرمود: بخوان ولی نه آنچنان که تاکنون می کردی.

آقاجان ما که لیاقت تشرف به محضرتان نداریم اما چه میشود حداقل یک وعده در عالم رؤیا ما را به دیدار خودتان دعوت بفرمایید

ریاضت کش به بادامی بسازد دل عاشق به پیغامی بسازد

برای سلامتی امام زمان صلوات ختم بفرمایید

در رابطه با امام زمان علیه السلام سئوالات زیادی مطرح است که در این مجلس چند سئوال را به قرآن کریم عرضه مینماییم و از قرآن پاسخ طلب میکنیم

سؤال اول:

دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.

پاسخ قرآن کریم:

1- در سوره قدر خداوند می فرماید:

"تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر."سوره قدرآیه4

تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان علیه السلام) است.

2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:

"قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی". سوره شوری آیه 23

به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر "موده فی القربی" است پس باید "فی القربی"رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و "فی القربی" الان امام زمان علیه السلام می باشند.

سؤال دوم:

چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟

پاسخ قرآن کریم:

1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید:

"فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون."سوره صافات آیه 143

اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمانعلیه السلام) نیز برای او امری ممکن است.

2- اصحاب کهف سیصد و نه سال در غار زنده ماندند

"و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا."سوره کهف آیه 25

سؤال سوم:

وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

خداوند می فرماید:

"قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی."سوره شوری آیه 23

برای مزد رسالت به "فی القربی" (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.

در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می شدند. و در هر عص_ری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان علیه السلام) است

سؤال چهارم:

آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟

پاسخ قرآن کریم:

بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید:

"و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون."سوره توبه آیه 105

سؤال پنجم:

چگونه می توان یار امام زمان شد؟

پاسخ قرآن کریم:

با تقوا، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه السلام را پیدا می کند تقواست:

"إن أکرمکم عندالله أتقیکم."سوره حجرات آیه 13

تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

سؤال ششم:

چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟

پاسخ قرآن کریم:

الف-

دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیریها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوا بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید:

"إتقوا الله و یعلمکم الله."سوره بقره آیه 282

ب)

بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:

"إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ".سوره انفال آیه 29

فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.

ج)

بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است.

"إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون " (سوره اعراف آیه 201) .

سؤال هفتم:

چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟

پاسخ قرآن کریم:

چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است

"و لو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض " (سوره اعراف آیه 96) ،

"و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب "(سوره طلاق آیه 3) ،

"و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا "(سوره طلاق آیه 4) .

سؤال هشتم:

ویژگی های یاران امام زمان علیه السلام چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

خداوند می فرماید:

"إن الأرض یرثها عبادی الصالحون ".

یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند:

1-عبادالله اند

2- صالحین اند.

حال به ویژگی های بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:

1- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند،

"لا یدعون مع الله الها آخر "

2- اهل اعتدالند،

"إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا "

3- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند،

" ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله "

4- متواضع اند:

"عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا"

5- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند،

" و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین "

6- شیطان را به زانو در آورده اند،

" و لأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین"

7- ویژگی های صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است،

" و الذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین"

8- به جان انسانها ارزش قائلند

"و لا یقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق "

9- پاکدامنند،

" و لایزنون "

10- به دنبال خودسازی اند و در خویش مینگرند تا عمل صالح انجام دهند،

" و من تاب و عمل صالحا "

11- جبران کننده عقب ماندگی ها و پرکننده خلأ ها هستند،

" إلا من تاب و آمن و عمل صالحا "

12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند،

" و إذا مروا باللغو مروا کراما "

13- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند،

" فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه "

14- اهل بیهوده گویی نیستند،

" و إذا مروا باللغو مروا کراما "

15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند،

"هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین "

سؤال نهم:

ویژگی های امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

1- از هر گونه گناه و اشتباه معصوم است،

" إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا"

2- اطاعت از ایشان مانند اطاعت از خدا و رسول خدا است

" أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم"

3- اطاعت از ایشان، راه خداست،

" قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا"

" قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی".

از جمع دو آیه معلوم می شود "سبیل رب" همان " موده فی القربی" است.

4- کلام ایشان مانند کلام پیامبر، کلام خدا است و بر اساس علم الهی می باشد

" لا ینطق عن الهوی ان هو وحی یوحی "

سؤال دهم:

آیا ما هم می توانیم در ظهور امام زمان تاثیر گذار باشیم؟و اگر می شود چگونه؟

پاسخ قرآن کریم:

بله شما می توانید در ظهور امام خود تاثیرگذار باشید

" ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم "(سوره رعد آیه 11)

یعنی خداوند با آن همه مهربانی به خلق حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانیکه خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.

و اگر می خواهید که ظهور ایشان به جلو افتد دعا کنید و از خدا بخواهید که با دعا کردن به درگاه الهی خواسته ها اجابت می شود

"قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم "(سوره فرقان آیه 77)

یعنی ای رسول به امت بگو که اگر دعا و ناله وزاری شما نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟

ذکر مصیبت:

سیدی بازآ که پیغمبر صدایت می زند مادرت صدیقۀ اطهر صدایت می زند

بازوی مجروح زهرا چشم گریان حسن دست های بستۀ حیدر صدایت می زند

چارده قرن است کز قلب مزاری گم شده پهلوی بشکستۀ مادر صدایت می زند

زخم یاسین، قلب طاها، سینۀ مجروح نور آیه های سورۀ کوثر صدایت می زند

جد مظلومت علی سر برده در آغوش چاه با دل خونین و چشم تر صدایت می زند

تیر باران پیکر مجروح عمّویت حسن از کنار قبر پیغمبر صدایت می زند

قامت خم گشتۀ جدت کنار علقمه بازوی عباس نام آور صدایت می زند

قبر ثارالله را بنگر که از پایین پا جسم صد چاک علی اکبر صدایت می زند

بر فراز دست خونینِ حسین بن علی حلق خونین علی اصغر صدایت می زند

با صدای زخمی خود "میثم" دل سوخته تا که دارد روح در پیکر صدایت می زند

هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام بین حجرالاسود و مقام ابراهیم ظهور می کند، صدای خود را بلند کرده می فرماید:

"أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَا الامامُ القائمُ الثانی عَشَرَ

أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَا الصّمْضامُ المُنْتَقِم

أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن قَتَلوهُ عَطْشاناً

أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن طَرَحوهُ عُریاناً

أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن سَحَقوهُ عُدواناً:

ای مردم جهان! من امام قائم هستم، ای مردم جهان من شمشیر بران انتقام گیرنده هستم.

ای مردم جهان! جدم حسین علیه السلام را بعد از کشته شدن برهنه بر زمین انداختند.

ای مردم جهان! پیکر جدم حسین علیه السلام را پس از کشته شدن، از روی دشمنی، پامال سم اسبان و ستوران قرار دادند."

قابل ذکر است که واژه (سحق) در فارسی به معنی له کردن می آید.

حضرت در این فرازها از سه مصیبت جانسوز امام حسین علیه السلام یاد کرده است که عبارتند از:

تشنگی او،

و برهنه انداختن بدن او ،

و پایمال نمودن پیکر نازنین او

الا لعنت الله علی القوم الظالمین

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS