علائم ظهور امام زمان در روایات

علائم ظهور امام زمان در روایات

علائم ظهور امام زمان علیه السلام در روایات

1-گسترش ترس و ناامنی:

2-حرام خوری و آلودگی های اقتصادی:

3-تهی شدن مساجد از هدایت:

4-مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان:

5-سردی عواطف انسانی

6-آشنا گریزی و همسایه آزاری

7-گسترش فساد اخلاقی

8-زن پرستی

9-بی غیرتی خانوادگی

10-آرزوی کمی فرزند

11-شهوت گرایی و لذت جویی

12-مرگ های ناگهانی

13-جنگ و کشتار

علائم ظهور امام زمان علیه السلام در روایات

در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده است. اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم:

1-گسترش ترس و ناامنی:

امام باقر علیه السلام می فرماید:"حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس." و نیز فرمود:"مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد."

2-حرام خوری و آلودگی های اقتصادی:

در آخرالزمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند:" هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد ، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است و می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلب تامین می شود. در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند."

3-تهی شدن مساجد از هدایت:

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخرالزمان می فرماید:"مسجدهای آن زمان آباد و زیباست، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست."

4-مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان:

از دیگر نشانه های آخرالزمان، کم توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان ست:"وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرک شان، بلکه از پدران مسلمان شان که چیزی ازفرایض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند ، هرچند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند." جامع الاخبار ص 106 فصل 62

5-سردی عواطف انسانی

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:"در آن روزگار ، بزرگترها به زیردستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او(مهدی علیه السلام) اذن قیام و ظهور می دهد."

6-آشنا گریزی و همسایه آزاری

از دیگر نشانه های آخرالزمان ، قطع رحم، آشنا گریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون است:"هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و مهمانی دادن بر یکدیگر منّت بگذارند... همسایه به همسایه اش آزار و اذیت می کند و کسی جلوگیری نمی کند. و همسایه را می بینی که همسایه اش را از ترس زبانش اکرام و احترام می کند."

7-گسترش فساد اخلاقی

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:"قیامت برپا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند."

محمد بن مسلم می گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم:"ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟"

امام علیه السلام فرمود:"هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند."

8-زن پرستی

یکی از ناهنجاری های دوره ی آخرالزمان ، زن سالاری تا حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان است:"(در آخرالزمان) تمام همّت مرد، شکم او و قبله اش همسر او و دینش درهم و دینار او خواهد بود. مرد از همسرش اطاعت می کند ، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند. در آخرالزمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند ، آنچه را که او نمی خواهد انجام می دهد ، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می کند."

9-بی غیرتی خانوادگی

مردان و زنان آخرالزمانی، دچار نوعی "قحط غیرت" می شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسی و بی میلی می گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می دهند و حتی به بی عفتی ها و خودفروشی های ایشان رضایت می دهند:"مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند.از آنچه از طریق خودفروشی به دست می آورد، می گیرد و می خورد. اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد، اعتراض نمی کند، به آنچه انجام می شود و در حقش گفته می شود ، گوش نمی دهد. پس چنین فردی دیوث است.(که بیگانگان را بر همسر خود وارد می کند.).الزام الناصب ص 195

10-آرزوی کمی فرزند

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:"رستاخیز برپا نمی شود تا آن که کسی 5 فرزند دارد آرزوی 4 فرزند کند. و آن که 4 فرزند دارد می گوید کاش 3 فرزند داشتم و صاحب 3 فرزند آرزوی 2 فرزند دارد و آن که دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. و کسی که 1 فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت."فردوس الاخبار ج5 ص 227

11-شهوت گرایی و لذت جویی

عفت و نجابت زنان و مردان آخرالزمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می گردد و روح ایشان به لجن زاری بدبو از بی عفتی و هوا پرستی تبدیل می گردد:"همّ و غم مردم (درآخرالزمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوت شان خلاصه می شود، دیگر اهمیت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟" اصول کافی ج 8 ص 42

"زنان در آن زمان بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد. آنان در فتنه ها داخل ، به شهوت ها علاقه مند و با سرعت به سوی لذت ها روی می آورند. خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می کنند. درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تامین می گردد. آنان حرام های الهی را حلال می شمارند و بدین سان در جهنم وارد و در آن جاودان می گردند."

12-مرگ های ناگهانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:"قیامت برپا نمی گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود."

گفتند:"ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟"

فرمود:"مرگ ناگهانی."(الفائق ج 1 ص 141)

13-جنگ و کشتار

امام رضا علیه السلام فرمود:"پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیاپی و بی وقفه رخ خواهد داد."الغیبه نعمانی ص 271

Powered by TayaCMS